Zijde van/voor de hemel - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Jade Peters - WaarBenJij.nu Zijde van/voor de hemel - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Jade Peters - WaarBenJij.nu

Zijde van/voor de hemel

Blijf op de hoogte en volg Jade

30 September 2012 | Laos, Vientiane

Hollandia,

Hier ben ik weer om jullie op de hoogte te stellen wat ik zoal doe, zie, ruik en proef. Mijn reis naar Laos begon helemaal goed, eerst een bezoek aan mijn vriendin in Frankfurt die net is bevallen van een wondertje en een bezoek aan mijn nicht&neef+zoontje. Daarna was het weer dááág Europa en op naar Azië. Sommige van jullie zullen het vast allemaal niet meer begrijpen, wat ik me kan voorstellen, in het kort: mijn plan naar India kon niet doorgaan vanwege bepaalde visum eisen waar ik op dat moment niet aan kon voldoen, balen! Het was balen maar, Go with the flow……. En dan ben je ineens in een andere mooie plek op de wereld…..

Geen idee wat erop me pad zou komen, ik moet eerlijk zijn da ik me ook niet had verdiept in de facts&figures van Laos. Een beetje in de Lonely Planet gebladerd en voor de rest dacht ik; geen probleem, we zien het allemaal wel……
En ooooohw wat vond ik Laos Géweldig! De mensen zijn zo rustig (in vergeleken met Chinese die ik toen 2 maanden om me heen had), zeer vriendelijk een beetje traag en easy-going. Echt Lao stijl is namelijk : baw pen nyang ( bopangjang) wat betekend: geen probleem. Alles prima (vaak ook schijn), geen zorgen komt goed.

Mijn eerste weken waren fantastisch, ik ben opgevangen door super vrienden van vrienden die 2 heerlijke ondeugende gemakkelijke kids hebben. Het voelde echt als een second familie in een ander land. Ik werd ook voorgesteld aan hun vrienden zodat ik wat contacten op deed in Vientiane. Iedereen zei wel zoiets als; je bent altijd welkom voor een babbeltje of lekkernij, dit voelde helemaal goed. Verschillende etentjes met mensen gehad en op stap geweest. Het ging allemaal zo gemakkelijk en vanzelfsprekend, ik hoefde helemaal geen moeite te doen, het kwam aangewaaid….
Het was niet de bedoeling dat ik mijn hele periode bij deze super familie onderdak zou hebben, voor hun niet en voor mij niet, het kan namelijk nog wel als een thuis ‘voelen’ maar ergens voel je je nog wel beperkt. De nieuwe woonruimte kwam ook aangewaaid, de vader van een andere stagaire werkt bij een Duitse organisatie die kamers aanbiedt voor Duitse jongeren die voor een jaar vrijwilligersproject doen in Laos, Vientiane. Het was niet alleen een ideale kamer maar ik kon op deze manier makkelijke sociale contacten krijgen, gelukkig werd ik al snel in de groep opgenomen. Zuper Deutche Leute! Een ander voordeel hieraan is, is dat sommige Engels of Duits geven aan Lao studenten en deze studenten nodigen hun uit voor etentjes en uitgaansactiviteiten. Op deze manier kom ik ook in contact met de ‘echte’ Lao bevolking want ik mag er vaak aan participeren. Het is moeilijk om in zo’n blog te gaan vertellen wat ik allemaal heb gezien en gedaan maar laten we het samengevat zo zeggen: Eerste weekend aankomen, 2e weekend naar Nam Ngum ( een groot meer en geslapen op een eilandje zonder sanitaire/elektrische faciliteiten), 3e weekend verjaardag van een Lao student, wezen stappen, naar de Wat (tempel) geweest om eten te doneren aan de monniken ( bijzonder om dit eens gezien te hebben) 4e weekend naar Seikhong ( zuiden van Laos om naar het veld te gaan voor de thee en moerbij plantage) 5e weekend, dat is nu, met mijn vader in Luang Prabang ( jaaaaa mijn vader is gisteren aangekomen).
In zo’n korte tijd heb ik al veel kunnen ondernemen ( met hulp van anderen!) dat ik niet zo goed weet wat ik precies hier ga schrijven of als ik terug kom wat ik jullie ga vertellen. Goed, ik denk dat jullie zelf weten hoe het is om iets helemaal na te vertellen zoals het toen was.

Laat ik nu jullie iets gaan vertellen over de stage want daarom ben ik immers hier. Mijn stage compagnie is Mai Savanh Lao wat betekend: Zijde van/voor de hemel, dat is je eigen interpretatie. Beide vind ik mooi, zijde die zo gemaakt is dat het ‘hemelse’ kwaliteit is, of zijde dat je aanbiedt aan de ‘hemelse’ bevolking. Deze compagnie is in 2005 opgericht door een Frans stel die uit hun hart de moerbeiboeren en wevers willen helpen om inkomen te krijgen door ze te ondersteunen om op de markt te komen. Ze maken namelijk geen winst voor hun zelf, als ze winst maken investeren ze het in het bedrijf of gaat het naar de werknemers. Hun productie is fairtrade en biologisch gecertificeerd en ik zie dat ook echt terug. De sfeer al als je binnenkomt en hoe de mensen met elkaar omgaan buiten de certificaten eisen om. Mensen hebben me altijd gewaarschuwd, wacht maar totdat de ‘echte’ ‘harde’ wereld voor je open gaat en je visie wordt anders. Echt niet, ik heb juist meer het gevoel: ik wil een ‘eerlijkere’ wereld. Op mijn stage zie ik ook dat het kan. Moet ik eerlijk zijn dat ik natuurlijk ook zo mijn verbazingen heb en soms met open mond sta maar mijn ‘verbeter de wereld’ gevoel is alleen maar sterker. In het begin kon ik er geen touw aan vast knopen hoe dit bedrijf in elkaar zit maar nu is het een stuk helderder. Ik heb nu alle stappen van de keten gezien en met sommige aspecten meegedraaid. De zijde productie was voor mij echt heel boeiend, dat je van een dier zoiets prachtigs kan krijgen als zijde, wauw, een bijzondere gave van de natuur.
Als jullie geïnteresseerd zijn in mijn stage bedrijf neem dan een kijkje op: www.maisavanhlao.org en voor de producten op: www.maisavanhlao.org/Catalogue.html Als jullie iets moois zien en graag willen hebben, kunnen jullie dit aan mij doorgeven voor 5 november en ik neem het voor jullie mee naar NL!

Naast de leuke stage en ondernemingen zijn er ook (helaas) mindere dagen, het is soms best moeilijk om te beseffen dat de mensen die je graag knuffelt en tegen aanklets zich aan de andere kant van de aarde bevinden. Soms wil je weleens je hart luchten of lekker tegen iemand aankruipen en dat die gene zegt dat alles goed komt. Let goed op, ik wil hier nu niet gaan verklaren dat doordat ik hier ben meer besef wat ik in Nederland heb, want ik weet wat ik heb daar Het is het feit dat je jezelf tegenkomt en de vraag hoe je dingen gaat aanpakken en oplossen op jezelf/met jezelf. Door zo op mezelf te zijn in zo’n land als Laos zie ik dat ik de cultuur houding langzaam aan het overnemen ben ‘ Baw pen yang’, ach wat maakt het uit, het komt wel goed, ik realiseer me dat ik zo’n gevoel veel vaker heb dan in het begin, ik kan soms namelijk nogal een onnodige stresskip zijn zoals jullie weten! Hahaha, je moet hier wel, anders lopen de Lao mensen hard van je weg…….. Het drankgedrag ga ik niet overnemen van deze bevolking, oh oh oh, wat kunnen deze lui zuipen, serieus, 50 % v.d. bevolking is al dronken rond een uur of 6 ’s avonds. De hoofdactiviteiten voor Lao volk is ook eten en drinken. Ik ben ook altijd erg blij als ik weer veilig in mijn bed lig, er gebeuren hierdoor namelijk veel verkeersongelukken. Om eerlijk te zijn ben ik geen grote fan van het Lao menu, zoek graag de Europese of Thaise keuken op…..

Allerbeste mensen, ik denk dat het voor nu voldoende is, het belangrijkste dat jullie nu weten: Het gaat me goed! Hoe gaat het daar?

Saibadee & tot snel & ziens

  • 30 September 2012 - 19:02

    Mark:

    Lieverd! Wat heb je weer een mooi verhaal geschreven zeg, super om te lezen! Ik spreek je natuurlijk bijna elke dag en heb het meeste hiervan al meegekregen, maar toch vind ik het leuk om het ook nog eens op deze manier allemaal te weten te komen! Pakkend en boeiend geschreven, echt waar! Een dikke kus uit Nederland, en ik wil ook weer graag met jou knuffelen! Liefs Xxx

  • 30 September 2012 - 19:54

    Frans En Jan:

    Ha die Jade, en RON!
    Heerlijk om je verhaal te lezen. Hier alles goed, gaan dadelijk boerenkool eten uit de tuin. Vandaag de paarden van de zomerwei naar een boerderij gerden waar ze hopelijk maar kort staan. Voldende en definitieve plek is hier thuis.
    Ik ga straks uitgebreid de sites lezen die je opgegeven hebt en ik doe graag een bestelling bij je!
    Groetjes en hopelijk tot skype-gauw..
    doei

  • 30 September 2012 - 20:30

    Karin Schollaart:

    ontzettend leuk om te lezen waar je bent en wat je meemaakt. Je boft maar met zo'n lieven vader, die er wat van maakt met z'n dochter. Geniet samen en tot snel. Karin

  • 30 September 2012 - 21:53

    Beppie:

    Dag lieve Jade. Heerlijk weer van je te horen. En zo uitgebreid. Heel mooi dat je ook dit nieuwe land in je hart sluit. daar past gelukkig heel wat in. En wat een bof dat je start zo fijn was. Ook je stageplek lijkt me een ongelofelijk boeiende en verrijkende plaats. Altijd mooi als je mag samenwerken met mensen die idealen hebben en ze ook nog uitvoeren. Ik ga zeker op de sites kijken. Leuk ook dat je met andere jonge mensen samenwoont en optrekt. En je duits wordt ook lekker op peil gehouden. Of is de voertaal Engels. En nu heerlijk genieten met Ron. Zo kun je straks thuis nog lekker met hem nakletsen en weet hij precies waarover je het hebt. Leuk hoor dat je via deze site met ons verbonden bent. Wij duiken hier de herfst in. dat is andere koek. Maar vandaag heb ik heerlijk in de voortuin zitten wroeten en krokusjes geplant. Wij zoeken straks ook even de zon op samen met Ingrid en vliegen naar Ibiza. Als jij thuiskomt begin November zijn wij aan het genieten op Ibiza. Knap hoe je dit allemaal in je leven past . Go with the flow is wel een heel verstandig middel. Ga lekker door zo en sprokkel maar heel veel mooie ervaringen bij elkaar. Veel groeten aan Ron en veel Liefs uit de van Nispenstraat. Liefs Beppie

  • 30 September 2012 - 22:44

    Carolien Mc:

    Lieve Jade!
    Je wordt een echte wereldburger en gelijk dat je ons laat mee genieten. Xxx ca

  • 01 Oktober 2012 - 04:26

    Marian Pronk:

    Lieve Jade,

    Wat enig om te lezen! En ik zo blij voor je dat je het goed maakt en het zo naar je zin hebt. Je hebt mij helemaal enthousiast gemaakt om naar Laos te komen. Hoe lang blijf je er? Wat goed dat je vader er is, hoe lang gaat hij bij je blijven? Doe heb vooral veel groeten van ons.
    Ik zit nu op een wine chateau in een ogenschijnlijk frans dorpje. Een strijkkwartet is klassieke muziek aan het spelen en we wachten tot het bruidspaar arriveert. Welke ik totaal niet ken, en ik ben ook niet uitgenodigd, maar zit voor het kerkje waar het spektakel gaat plaats vinden. Ik heb de ceremonie meester al hoor blerren in de verte. Maaar ik ben gewoon in China hoor, een beetje surreeel is het wel, en tegelijk erg Chinees, een heel dorp nabouwen, incusief een wijn chateau. We hebben er ook geslapen en erg genoten, ik ben niet met Peter maar met Marjo, een Philipijnse. Heb je haar ontmoet toen je bij ons was?
    Nou meis maak er een prachtige ervaring van, en tot horens. Liefs, Marian

  • 01 Oktober 2012 - 19:52

    Els:

    Hey lieve Jade,

    Wij hebben weer genoten van je verhaal.Fijn dat je geniet,en dat wij op deze manier mee mogen genieten.
    groetjes aan Ron.xxx

  • 01 Oktober 2012 - 20:57

    Naomi:

    Jade!!! leuk om je verhalen te lezen!
    Klinkt goed, ik heb zo het gevoel of ik niet alleen jou maar ook het land beter leer kennen:)
    mooi he aan reizen dat je en jezelf en een land zo goed leert kennen! dat je een reis vanbinnen en vanbuiten maakt!
    Het gaaje goed schatje!!!!
    geniet van alles wat nog op je pad komt, en ik geef je vanuit hier een hele dikke knuffel!
    xxxxxxxxxxxxxxxxxx en een Amma knuffel, zal ik een foto van jou laten zegenen?

  • 02 Oktober 2012 - 04:47

    Ron:

    Jaja, ik ben er voor een stukje bij en geniet met volle teugen. Ik word naar veel mooie dingen geleid, op de fiets of zelfs op een olifantenrug. Samen genieten van het dag- en nachtleven met soms een echte Belgische pint. Komt helemaal goed met tante trut. Jammer dat Marijn en Annemieke daar nu even geen deel van uitmaken. De vele foto's en filmpjes zullen de verhalen straks visualiseren.
    Ook belangrijk om te zien dat mijn moeder straks (binnenkort) op een traplift kan gaan zitten, deze heb je trouwens bij een olifant ook nodig.

  • 02 Oktober 2012 - 11:22

    Pol:

    Lieve Jade,
    Mooi te lezen hoe je go with theflow gaat..
    leef en lees met je mee!
    geniet geniet en meer...
    heeeerlijk verrijkend!
    hele dikke zoen
    Pol
    WC

  • 02 Oktober 2012 - 12:45

    Ingrid En Sonja:

    Hoi lieve Jade

    Oh, wat is het gaaf om jouw verhalen te lezen en zo een voorstelling te krijgen van hoe het daar is. Dat je jezelf tegenkomt snap ik, maar je komt er heel sterk uit als je je eigen gevoel blijft volgen. Met vallen en opstaan en jij wordt er een zeer gewaardeerd lief mens door. Leuk dat Ron er is geweest.
    Overigens nooit geweten dat de laos zo'n zuiperds zijn! Oppassen dus....
    Heel veel lieve groeten en genieten....ing en son

  • 03 Oktober 2012 - 19:36

    Cobie:

    HA lieve Jade en Ron, Jade wat ben je toch een heerlijke globetrotter, binnen korte tijd ben je geen buitenstaander of toerist meer, maar word je deel van het land waar je bent. Ik herken de relaxte houding van de Laotianen : in Thailand is het devies: mai pen rai = het maakt niet uit, maak je geen zorgen. En de Thai lusten ook graag een glaasje Mekong Whiskey "Lao" genaamd. Wat fijn dat je het zo naar je zin hebt. Ik vind zijde een wondermooie stof vooral als het zo losjes in lange banen gedrapeerd wordt gedragen je krijgt dan van die mooie kleurschakeringen.Het is natuurlijk fantastisch dat op t bedrijf waar je werkt de zijde nog op traditionele wordt gemaakt. Luang Praban lijkt me prachtig. Hebben jullie genoten? Was het niet een beetje warm voor je vader. Geniet nog twee daagjes van het bezoek en maak er nog een paar mooie weken van. Het weerzien met Nederland zal koud maar zoet zijn.

  • 04 Oktober 2012 - 08:07

    Ron:

    Gisteren met de tuktuk naar de stage-plaats van Jade gegaan, dit na een heerlijk kopje koffie en een chocolade-croissant. Ik ben bij ieder geïntroduceerd en mijn ogen uitgekeken hoe en wat er allemaal nodig is om zijde te produceren. Al is het maar om de strontjes te verwijderen uit de ruwe zijde. Wel opletten dat je je schoenen op tijd uittrekt bij het betreden van bijvoorbeeld de winkel. Met Jade spreek ik natuurlijk over het productie-proces en het bleek dat we elkaar dingen vroegen die wellicht nuttig kunnen zijn voor het stage- verslag. Nadien ook kennis gemaakt met de directeur en zijn vrouw, aimabele mensen waar je je snel op je gemak kunt voelen. Daarbij kwam nagenoeg gelijk het aanbod om vandaag en morgen samen door te brengen (wij tweeën dus). Voor Jade een lastige opgave dit aanbod om te zetten in daden gezien haar loyaliteit met het bedrijf ( er moest een grote order verwerkt worden). Uiteindelijk heeft de directeur de knop doorgehakt. Ik zit nu met Jade in een scandinavian bakery te genieten van de koffie en het lezen van twee volkskranten, Jade zelf is met haar verslag bezig, straks gaan we samen de door mij zogenoemde financiële paragraaf bespreken van datzelfde verslag. Het gaat ons goed samen, alleen word ik steeds ernstig toegesproken als ik weer afval op de Kamervoorzitter laat staan ( ter voorkoming van ongedierte ).
    Dames en heren, het feit dat mijn koffer op de heenweg gevuld was met kaas, rookworst en muesli; op de terugweg zijn die vrijgekomen plekjes al weer ingevuld. Vanavond naar de nachtmarkt om de laatste gaatjes te vullen.

    Een trotse paps.

  • 09 Oktober 2012 - 09:45

    Marjo Schoonderbeek:

    Lieve Jade,
    Wat een belevenissen allemaal weer. En wat mooi dat je dat allemaal zo mag en kunt meemaken. Je vertelt het allemaal zo beeldend. Je ziet en maakt veel meer mee dan als toerist. Wat een ervaring. Als ik de stukkjes van je vader ook lees hebben jullie samen ook een prachtige tijd gehad. Super dat je extra vrij kreeg. Het is later zo ook fijn om thuis je indrukken weer te kunnen delen met iemand die het ook gezien, geroken en de geluiden gehoord heeft. Zo van: Weet je nog, daar en daar..........
    Maar voorlopig duurt dat nog een paar weken en wens ik je nog een prachtige tijd toe.
    Heel veel liefs,
    Marjo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jade

Welkom op Jade Yang Man Peters (jymp) aroundtheworld waarbenjij.nu Ja ja... ik weet wat sommige van jullie denken maar inderdad ik ben maar begonnen aan deze reisblog. Voor het gemak, voor jullie en voor mij;) Het is soms moeilijk om contact te houden met iedereen vooral als er maar beperkt internet beschikbaar is. Als je persoonlijke woorden hebt, je hebt mijn mail adres;)

Actief sinds 18 Juli 2012
Verslag gelezen: 868
Totaal aantal bezoekers 5418

Voorgaande reizen:

01 September 2014 - 30 Juni 2015

World Fair Trade Organization Asia

28 Augustus 2012 - 07 November 2012

Het land van de miljoenen olifanten&hemelse zijde

28 Juni 2012 - 06 November 2012

Train my Brain & Body

Landen bezocht: